До средата на юли ще стане ясен и концесионерът за летище София. "По някои изчисления по нетен размер над 2 милиарда (лева - б.р.) ще влязат в държавата. В първата си част ще бъдат насочени в държавния бюджет директно. После ще бъде взето решение дали с тях ще бъде погасен дългът на БДЖ към държавата, или ще се използват за други цели". Това заяви министърът на транспорта Росен Желязков пред bTV.

По думите му, годишните концесионни възнаграждения ще влязат във фонда за подпомагане на пенсионната система, както е по закон.

Припомняме, на 9 май 2019 г. при отварянето на офертите за концесия на летище "София" бяха допуснати всичките пет кандидати.

На 20 март стана ясно, че срокът за подаване на оферти е удължен до 11 април.

Тогава Желязков припомни, че срокът за подаване на предложение за концесията на летище "София" е бил до 3 април, но след приемането на Закона за концесиите срокът ще бъде удължен до 11 април.

Първоначално крайният срок беше 5 февруари. След това по препоръка на консултанта на Министерството на транспорта срокът беше променен до 3 април.

През юли миналата година от БСП обявиха, че решението за концесията на летище "София" се взема на тъмно. Тогава от левицата се обявиха твърдо против даването на старт за втори път на концесията.

През октомври червените заявиха, че концесията е незаконна и внесоха сигнал в прокуратурата.

След това през януари тази година от БСП сезираха Европейската комисия за условията на концесията на летище "София".

Идеята за концесия на летище София бе възобновена веднага след формиране на третия кабинет "Борисов" в началото на месец май 2018 г. тогавашният транспортен министър Ивайло Московски обяви намеренията на правителството да възобнови процедурата, спряна от служебния кабинет.

Две деца пострадаха от срутил се метален парапет на жп надлез в Пазарджик

Две деца пострадаха от срутил се метален парапет на жп надлез в Пазарджик

Едното е с фрактура на глезена, а другото временно е загубило съзнание

За инцидента с паднала мантинела, която рани две деца в пазарджишкото село Мокрище, Желязков каза, че вече не сме във времето, когато формата на собственост може да оневини която и да е администрация. Независимо от собствеността - общинска или държавна, инфраструктурата трябва да се поддържа, да се надзирават подобни съоръжения.

В последните години се прави доста за ремонта и по-добрата поддръжка на жп инфраструктурата, допълни министърът. Железниците са европейски приоритет и с всички целенасочени мултимилиардни инвестиции в цялата Европа, това е бъдещето, обясни транспортният министър.

Желязков изтъкна, че се работи и за подобряване на сигурността във влаковете, особено с борбата с гратисчийството. Относно инцидента с гратисчии, които нападнаха кондуктор във влака Септември-Пловдив, министърът смята, че не са чести сцените на насилие и скандали във влаковете, а по-скоро тези с отказ да се заплати за превоза. Той добави, че понякога това става със сговор с кондукторите.

Новата билетоиздаваща система ще бъде представена до края на месеца. Тя предоставя възможност за купуване билети онлайн с нови пос терминали отделно в гаровите комплекси и станции. Ще се изгради и система, която ще позволи издаване на билетите във влаковете. Контролът ще бъде значително подобрен, обясни Желязков.

За пътните проекти министърът заяви, че голяма си част трасето София - Бургас е готово. Остава участъкът Елин Пелин - Костенец. Голяма инвестиция ще се направи и в пътния възел в Пловдив, каза Желязков.

"До 2023 г. от София до Бургас ще се пътува с проектните скорости от 160 км в час. Голяма инвестиция ще се направи и в пътния възел в Пловдив, за да се реновира цялата инфраструктура, която да позволи безпроблемното пресичане на града също със съоръжение", каза още Росен Желязков.

За тол системата, която трябва да заработи от 16 август, министърът обяви, че се изпълнява обхавът на тол системата по задание. Тя е около 10 хиляди километра. Политиката на държавата трябва да обхваща определени целеви групи, за да не доведе до неравномерно разпределение на тежестта по отношение на таксуването.

"Всъщност политиката на държавата трябва да бъде насочена към транзитно преминаващите пътни превозни средства. Това означава, че приоритет трябва да бъдат автомагистралите и републиканската пътна мрежа първи клас, частично от втори клас", заяви Желязков.

Желязков обеща публичност на доклада за полетите

Желязков обеща публичност на доклада за полетите

Летенето става все по-достъпно и желано сред гражданите

По думите му сега се водят разговори с превозвачите както на камиони, така и на автобуси. Целта на въвеждането на тол системата е да се отграничи превоза на пътници и превоза на товари и например - цената на билета за превоз на пътници да не се променя, поясни Росен Желязков.