Изборите за президент все още не са решени, заяви в предаването „Референдум" по БНТ Цветозар Томов от социологическа агенция „Скала".

Водещи социолози коментираха за нагласите на избирателите в навечерието на вота.

Той получи подкрепа от колегите си Марчела Абрашева, „Галъп" и Боряна Димитрова от „Алфа Рисърч". Те призоваха избирателите да гласуват като припомниха, че не социолозите, а всеки, който даде своя глас, решава изхода от изборите.

Участниците в дебата по БНТ за нагласите на избирателите се обединиха около темата, че близо 3,5 млн. ще са активните избиратели. Това предполага, че ще има втори тур в гласуването за държавен глава и в София и в някои големи градове.

Основното предизвикателство винаги е било в крайна сметка колко хора ще се явят да гласуват.

Не всички, които имат планове да гласуват правят това. Както и част от хората, които са се чудили дали да го направят всъщност се явят да гласуват. Каквото и да правим отвъд всякакви статистически различия винаги остава тази неизвестна променлива дали ще отидат 50%, дали 60% - разликата в милиони гласове е огромна.

Още по-важно е не колко ще отидат да гласуват, а кои ще отидат - дали ще отидат твърдите симпатизанти на партиите, които са може би 1/3 от хората в страната, или ще се явят и всички останали, които от време на време са изкушени да формират политически нагласи и да гласуват, отбеляза Марчела Абрашева от „Галъп".

Според нея политическата кампания не е криела изненади - Кунева се движи като кандидат на гражданското общество, а Калфин успя да се наложи като издигнат от БСП.

Боряна Димитрова отбеляза факта, че десните кандидати са разединени. Ако преди две години голяма част от тях гласуваха за ГЕРБ, то в момента се отбелязва отлив към Кунева и старата десница.

Прогнозите са неясни заради фактора ДПС. Според социолозите думата на движението щяла да се чуе на втория тур.

Макар и различни прогнозите имат много общо, почти всички прогнози показват един и същи резултат, т.е че евентуално ще има втори тур и евентуалните участници са твърди при всичките социологически агенции, отбеляза Петър Живков от МБМД. Васил Тончев от „Сова Харис" припомни, че социолозите трябва да избягат от образа си на ПР-и на политическите сили.