Изводите от проверките на финансовите и материалните ресурси на Министерството на отбраната са, че те не са управлявани целесъобразно и в интерес на отбраната, сигурността и държавността. Парите на данъкоплатците са харчени без ясен разчет, без дългосрочна визия и планиране, непрозрачно, както и без липса на адекватен мениджмънт, административен и финансов контрол".
Това заяви министърът на отбраната Георги Панайотов на пресконференция пред журналисти.
Инфраструктурата за изтребителя Ф-16 на авиобаза "Граф Игнатиево"
Заради неспазване на правилата има вътрешно разследване на служители на дирекция "Инфраструктура". Данните за нарушения във военното министерство ще бъдат предоставени на прокуратурата, заяви министърът на отбраната.
Предстои смяна на началника на "Почивно дело" към Военното министерство, но той е неоткриваем от почти месец. Четвърта седмица не може да бъде открит отговарящият за почивните станции на Министерството на отбраната, за да му бъде връчена заповед за уволнение, каза служебният министър.
Не е проведен и не е организиран международен конкурс с участници, които имат опит в изграждането на инфраструктура за новите изтребители Ф-16. Изборът на фирмите, основно на авиобаза "Граф Игнатиево", е правен въз основа на неясни и никакви критерии, посочи Панайотов. Той не е успял да намери документи, които да показват, че изборът на фирмите е извършен след преглед на пазара, възможностите и способностите. Намерени са докладни записки, които били изготвени от главна дирекция "Инфраструктура на отбраната" и през заместник-министъра са предоставени на министъра за подписи.
За остойностяването на самите проекти за изграждане на инфраструктурата за новите изтребители Ф-16 Панайотов не е успял да намери следи как е определена цената на проектите. Отговорната дирекция в МО - главна дирекция "Инфраструктура на отбраната" не е свършила нищо и не е проверила дали отговарят на обективни критерии, обясни Панайотов.
"Нещата са вършени... бих казал - наизуст", изтъкна Георги Панайотов и даде пример с пистата на "Граф Игнатиево", за която било решено, че разходите по изграждането на тази писта щели да бъдат поети от НАТО, а не от България.
"Някой по неизвестни причини е решил, че разходите по изграждането на пистата ще бъдат поети от НАТО, а не от България, при това без да са провеждани разговори в квартирата на НАТО. След което НАТО ни информира любезно, че няма да ги поемат, защото е национална отговорност", обясни министърът.
Въпреки този "нелогичен и лишен от разум подход", от Алианса са се съгласили да утроят финансирането от тяхна страна. Сега обаче България продължава да търси едни 53 млн .лв. за изграждане на пистата в "Граф Игнатиево", тъй като тези пари не са били заложени в първоначалния проект.
Ръководството на МО не е отчело липсата на опит нито на фирмите, нито на българските ВВС. "Българските ВВС не са търговско дружество и проектантска организация", подчерта служебният военен министър.
Не е помислено за това да има супервайзър на проекта за модернизация и изграждане на нова структура на "Граф Игнатиево", отбеляза Панайотов.
Тепърва ще се търсят възможности как да се оправи кашата, която ще доведе до закъснение по изпълнение на проекта за инфраструктурата за Ф-16, предупреди военният министър. Той очаква закъснението по изграждането на инфраструктурата да бъде между 6 и 8 месеца.
"Подходено е непрофесионално, хаотично и ние предприемаме мерки, за да оправим всичко това, за да може проектът да бъде изпълнен с неголямо закъснение", увери Георги Панайотов.
Търговското дружество "ТЕРЕМ"
Служебният военен министър Георги Панайотов обяви, че предстои смяна на ръководството на холдинг ТЕРЕМ, който обединява няколко военно-ремонтни заводи.
"ТЕРЕМ" имат ограничена способност и единствена за ремонт на стара съветска военна техника, изтъкна Панайотов.
Последната година, когато военно-ремонтните дружества са били на печалба, е било през 2017 г., а оттам нататък са на загуба. Холдингът, за да поддържа останалите предприятия, дал заем на стойност 42 млн. лв. с ДДС, които никога нямало да бъдат върнати. През годините не е направено нищо за модернизирането на групата, за усвояване на нови технологии, нови мощности.
Дружествата работят на загуба и разходите надвишават приходите, посочи Панайотов. "Хората се молят МО да осигури един хеликоптер, за да го ремонтират. Как може това да е визия на развитие на такова голямо търговско дружество", запита Панайотов.
Отделно на това ръководството на холдинга се е възползвало със социални облаги за задоволяване на социално-битови потребности, включително командировки в чужбина с неясна цел, ползвали са се служебни автомобили за лични цели, посочи още министърът.
Главна дирекция "Инфраструктура на отбраната"
От всички подписани договори авансовото разплащане е на 100%. Като пример Панайотов даде отново "Граф Игнатиево", където през ноември 2020 г. започнали да се сключват договори и е плащано 100%. През 2021 г. януари и февруари месец пак са били извършвани авансови плащания в размер на 100%.
"За какво са изплатени тези авансови плащания, без да е закован нито един пирон", недоумява Панайотов.
Извършват се строителни работи само по три договора. 99% от обществените поръчки са били възложени директно, без провеждане на търг.
За имотите на МО с отпаднала необходимост, Панайотов посочи, че военното министерство разполага с над 100 имота с отпаднала необходимост. В министерството не е открита концепция за управление на имотите, няма правила и критерии, нито визия за стопанисването им. Годишните разходи на МО за тези имоти е около 23 млн. лв. За какво се дават тези пари - за охрана, данъци, такси битови отпадъци, запита Панайотов.
Извършвани са действия в една посока - отстъпване право на строеж, като основни аргументи са посочвани необходимост от жилища за военнослужещите. Вторият аргумент бил изграждане на хотели. "Съгласен съм, че за първия аргумент има основание, но за втория съм учуден защо МО трябва да се занимава с изграждане на хотели като министерството не е търговско дружество", каза още Панайотов.
Нарушен е Законът за държавната собственост и липсвал договор за застраховка за имотите.
linkaln
на 21.09.2022 в 19:44:06 #7Бойко Борисов докато строеше треторазрядни магистрали не е дал пари за една писта да модернизира за нашата армия а трябвало по комунистически да изискваме като роми НАТО да ни прави пистата с техни пари че и се молим за ф 16 че и ги хулим за едно забявяне без дори да сме дали нищо за Ускрайна и нашата защита
MyH4o
на 08.07.2021 в 20:03:39 #6Къртят коментарите на чугунените глави - когато нещо не ми харесва, то е пропаганда! Истината БОЛИ, и то много! Истината е, че простотия, тъпотия, шуробажданащина и откровена наглост вилнеят в нашата мила кочина България. Два начина има това да се промени бързо: брутална диктатура и война. При всички останали сценарии нереализираните вселенски меринджеи като Емилионера ще си блеят глупостите, докато скъпата ни татковина продължава да бъде обикновен суровинен придатък
peter-h
на 08.07.2021 в 19:18:39 #5emilioner ? Ти като четеш поне разбираш ли какво четеш ?
emilioner
на 08.07.2021 в 18:27:49 #4Поредната предизборна агитация. Предишните са виновни за всичко да не сте по смели да гласувате за тях. Д.. Е... Б и руските марионетки,кои ви вярва бе?
valentin-tzonev-1
на 08.07.2021 в 15:14:20 #3Има ли нещо дето изобщо да е наред? Без поръчки 99% от инвестициите/ремонтите, сградите на МО без застраховки... Не били разбрали кой ще строи новите писти и т.н. и т.н.
Avatarx
на 08.07.2021 в 14:56:16 #2Гола вода, друго си е като праща човек руски ракети за МиГ-29 на поправка в Русия на единична цена на обслужване 1,200,000 лв. Дали да не се запитаме с какви ракети стреля последния загинал пилот!?
GolaVoda
на 08.07.2021 в 14:44:42 #1А бе тия самолети ще летят ли бе?? я стига я стига.... де се е чуло и видяло в бедна страна машина за 300 милиона да лети.. че нали може да падне.. стига им по два три пъти годишно да ги вдигнат на парад.. а по време на война, ще трябва да ги пращаме в Чужбина за да ги запазим.. както направи Саддам с неговите самолети. за тия самолети изобщо писта не им трябва...трябват им бронирани складове под земята..