В момента няма нищо обезпокоително около заседналия край Камен бряг кораб, съобщава БНТ.

От брифинг на "Морска администрация" - Варна стана ясно, че няма изтичане на товара в концентрации, които биха замърсили морската среда и биха повлияли върху флората и фауната в района.

В момента Vera Su е стабилно седнал. Не се очакват разцепвания или разчупвания в обшивката му. Пробойните на кораба са две, но те са малки.

Има обаче съмнения, че корабът е наводнен нарочно.

Застрахователите на кораба Vera Su са обещали да платят

Застрахователите на кораба Vera Su са обещали да платят

От компанията по спасяване не могат да поемат гаранции в разумни срокове

Водата е нахлула през тежката врата на кърмата, която води към машинното отделение. Причината е, че не е била добре затворена и не е уплътнявала добре. По този начин машинното се е пълнило с вода дни наред. Предполага се, че водата е 3 метра, в хамбар с височина 6.5 метра.

Смята се, че водата е влизала и от леко притворен кран, от където се ползва вода за пожарна система и за охлаждане на двигателите. Тя обаче не може да доведе до тези нива, в които в момента е машинното отделение.

Не се изключва вода да влиза и от преградата между машинното отделение и баластните танкове, която също да е компрометирана.

От "Морска администрация" увериха, че никъде около кораба няма разлив на гориво и смазочни материали, както и останки от товара.

В момента не се правело нищо, което би рискувало живота на специалистите.

Въпреки че "Морска администрация" има план за действие за разтоварването на товара, първо трябва да се получи отговор от следствената служба, че товарът не представлява веществено доказателство. Трябва също да е ясно от страна на корабособственика, че той е изоставил кораба, тъй като докато товарът е негов, не може да се направи нищо.

Машинното отделение на Vera Su е пълно с вода, корабът не може да бъде спасен
Обновена

Машинното отделение на Vera Su е пълно с вода, корабът не може да бъде спасен

Една операция по разтоварване би била много сложна

Развитието:

На 20 септември корабът Vera Su заседна в скалите край Яйлата.

До 24 септември нямаше никакво действие от страна на институциите.

На 24 септември Басейнова дирекция взе проби от морските води, резултатите от които бяха оповестени в понеделник с формулировката "има следи от нитритен азот".

Също в петък, 24 септември, шефът на ИА "Морска администрация" обяви, че институциите са отхвърлили плана на корабособственика и застрахователите и очакват нова реакция.

През уикенда, 25 и 26 септември еколози и местни жители надигнаха глас, че има замърсяване и държавата бездейства, а опасностите от задаващото се лошо време и бурно море поставят в риск цялата екосистема и всяко едно забавяне може да е фатално.

Неделя, 26 септември, транспортният министър разпореди стартирането на незабавна операция по спасяване на кораба.

В понеделник, 27 септември, започна операция по разтоварване на товарния кораб, като към мястото бяха отправени кран и баржа. Баржата също заседна, а машината за опаковане на товара се развали.

28 септември - обявиха спиране на операцията, след като бяха разпространени кадри, които показват как азотните торове се разпиляват в морето при претоварването им. По-късно през деня от МОСВ съобщиха, че не са разрешавали такива способи за претоварване.

Турският собственик мотал, за да потъне Vera Su и да вземе застраховката

Турският собственик мотал, за да потъне Vera Su и да вземе застраховката

Такива са подозренията на служебния транспортен министър Христо Алексиев

На място Христо Алексиев обяви, че се търси чуждестранна помощ. Шефът на "Морска администрация" призна, че страната не разполага с нужната техника.

Ден по-късно, на 29 септември, Христо Алексиев уволни шефа на "Морска администрация" с мотив "сериозна неадекватност" по освобождаването на кораба Vera Su. Той уточни, че приоритет е спасяването на екипажа.

Извършено бе укрепване на кораба, което да го предпази от обръщане заради лошото време.

На 2 октомври транспортният министър обяви, че товарният кораб Vera Su потъва, след като хамбарът е започнал да се пълни с вода. Беше предприето още едно укрепване.

По-рано през деня от временния щаб съобщиха, че източват още гориво и очакват граничен катер. Според Европейската агенция за морска безопасност (EMSA) не е открито замърсяване около заседналия турски кораб Vera SU, а МОСВ започна ежедневен мониторинг от 7 точки около кораба.

Министър Христо Алексиев е разговарял с представител на собственика на кораба и заместник-ръководителя на мисията на Република Турция, г-н Ерман Топчу. Българските власти обаче ще допуснат предложената спасителна компания да действа само ако има разписан детайлно и конкретно план.

На 6 октомври целият екипаж на Vera Su бе евакуиран от кораба на сушата, а заради лошото време в момента български екипаж също не може да се качи, за да започне подготовка за претоварване. Повдигнати са две обвинения - на капитана и втория помощник на кораба, като те са и задържани под стража.

След като на 9 октомври вълните започнаха напълно да заливат кораба, министър Алексиев обяви подозрението си, че турският собственик на кораба нарочно забавя каквито и да е било действия, за да може да се възползва от застраховка след потъването на кораба.

Първият водолазен оглед показа, че машинното отделение на кораба е запълнено с вода, което означава, че на собствен ход корабът не може да се придвижва, дори и да бъде освободен от скалите, и на практика вече се води потопен. Същия ден от МОСВ успокоиха, че няма установени сериозни разминавия в показателите на биологичанта среда.