Застрахователите на кораба Vera Su, заседнал край Камен бряг вече три седмици, са поели ангажимент да възстановят вече направените разходи, както и бъдещи такива, които ще бъдат направени.

Това съобщават от Министерството на транспорта.

Проведено е видеоконферентно заседание с представители на ИА "Морска администрация" и членове на местния щаб с участието на министъра Христо Алексиев.

Вълните в района не са падали под 2-3 бала в последните дни, след като е започнала операцията от страна на държавата. Атмосферните условия не позволяват да се работи по кораба вече 3 дни. 

Машинното отделение на Vera Su е пълно с вода, корабът не може да бъде спасен
Обновена

Машинното отделение на Vera Su е пълно с вода, корабът не може да бъде спасен

Една операция по разтоварване би била много сложна

Представителите на компанията по спасяване са заявили след оглед, че това е много сложна операция, за която те не поемат гаранции в разумни срокове, обясни министър Алексиев, което показва, че координираните действия на българските институции са най-правилното решение в този момент. По думите на Алексиев няма забавяне от страна на българската държава, а свършеното до момента е най-адекватното.

Изпълнителният директор на ИА "Морска администрация" капитан Венцислав Иванов докладва, че в малкото благоприятни от метеорологична гледна точка дни са извършени водолазни огледи, осигурен е достъп до кораба, източени са над 30 тона гориво и смазочни материали, освободени са около 300 тона от товара, изграден е фарватер за безопасното приближаване на технически и плавателни средства до кораба, плавателният съд е укрепен с котви и въжета, за да не се разруши от сблъсъка със скалите и целият екипаж е евакуиран.

Оттук нататък предстои корабът да бъде разтоварен, да бъде укрепена пробойната в корпуса и плавателният съд да бъде изведен.

От пробите на МОСВ: Не личи Vera Su да превозва друго освен чист карбамид

От пробите на МОСВ: Не личи Vera Su да превозва друго освен чист карбамид

Отчетено е "умерено състояние" на крайбрежното водно тяло

Развитието:

На 20 септември корабът Vera Su заседна в скалите край Яйлата.

До 24 септември нямаше никакво действие от страна на институциите.

На 24 септември Басейнова дирекция взе проби от морските води, резултатите от които бяха оповестени в понеделник с формулировката "има следи от нитритен азот".

Също в петък, 24 септември, шефът на ИА "Морска администрация" обяви, че институциите са отхвърлили плана на корабособственика и застрахователите и очакват нова реакция.

През уикенда, 25 и 26 септември еколози и местни жители надигнаха глас, че има замърсяване и държавата бездейства, а опасностите от задаващото се лошо време и бурно море поставят в риск цялата екосистема и всяко едно забавяне може да е фатално.

Неделя, 26 септември, транспортният министър разпореди стартирането на незабавна операция по спасяване на кораба.

В понеделник, 27 септември, започна операция по разтоварване на товарния кораб, като към мястото бяха отправени кран и баржа. Баржата също заседна, а машината за опаковане на товара се развали.

28 септември - обявиха спиране на операцията, след като бяха разпространени кадри, които показват как азотните торове се разпиляват в морето при претоварването им. По-късно през деня от МОСВ съобщиха, че не са разрешавали такива способи за претоварване.

На място Христо Алексиев обяви, че се търси чуждестранна помощ. Шефът на "Морска администрация" призна, че страната не разполага с нужната техника.

Ден по-късно, на 29 септември, Христо Алексиев уволни шефа на "Морска администрация" с мотив "сериозна неадекватност" по освобождаването на кораба Vera Su. Той уточни, че приоритет е спасяването на екипажа.

Извършено бе укрепване на кораба, което да го предпази от обръщане заради лошото време.

На 2 октомври транспортният министър обяви, че товарният кораб Vera Su потъва, след като хамбарът е започнал да се пълни с вода. Беше предприето още едно укрепване.

По-рано през деня от временния щаб съобщиха, че източват още гориво и очакват граничен катер. Според Европейската агенция за морска безопасност (EMSA) не е открито замърсяване около заседналия турски кораб Vera SU, а МОСВ започна ежедневен мониторинг от 7 точки около кораба.

Министър Христо Алексиев е разговарял с представител на собственика на кораба и заместник-ръководителя на мисията на Република Турция, г-н Ерман Топчу. Българските власти обаче ще допуснат предложената спасителна компания да действа само ако има разписан детайлно и конкретно план.

На 6 октомври целият екипаж на Vera Su бе евакуиран от кораба на сушата, а заради лошото време в момента български екипаж също не може да се качи, за да започне подготовка за претоварване. Повдигнати са две обвинения - на капитана и втория помощник на кораба, като те са и задържани под стража.

След като на 9 октомври вълните започнаха напълно да заливат кораба, министър Алексиев обяви подозрението си, че турският собственик на кораба нарочно забавя каквито и да е било действия, за да може да се възползва от застраховка след потъването на кораба.

Първият водолазен оглед показа, че машинното отделение на кораба е запълнено с вода, което означава, че на собствен ход корабът не може да се придвижва, дори и да бъде освободен от скалите, и на практика вече се води потопен. Същия ден от МОСВ успокоиха, че няма установени сериозни разминавия в показателите на биологичанта среда.