Първанов - нова за page Президентът Георги Първанов поиска от Конституционния съд тълкуване на Конституцията на Република България, а именно чл. 84, според който Народното събрание разрешава изпращането и използуването на български въоръжени сили извън страната, както и пребиваването на чужди войски на територията на страната или преминаването им през нея.

Държавният глава поиска тълкуването във връзка с казаното в чл. 85 ал.1 т.1 от Конституцията, че Народното събрание ратифицира и денонсира със закон международните договори, които имат политически или военен характер. Информацията е на прессекретариата на държавния глава.

Според президента Първанов от поканата за присъединяване на България към НАТО възниква въпросът за съответствието на Конституцията на Република България с изпълнението на договорните задължения на страната ни към НАТО.

В съобщението, разпространено от прессекретариата са казва, че членството в Северноатлантическия алианс предвижда подписване и ратификация на споразумение за статута на войските на НАТО по време на военни операции на алианса, а също така и за транзитното преминаване и пребиваване на сили на НАТО.

Настоящото искане за тълкуване на разпоредбата на чл. 84, т.11 във връзка с чл. 85, ал.1, т.1 се основава и върху различията между договора за членство в НАТО с договорите, които е имал предвид КС в решение №6 от 22.04.1999г. по конституционно дело №5/99г. Президентът смята, че аналогични задължения за Република България може да възникнат и при приемане на страната ни в Европейския съюз във връзка с изграждането на обединените въоръжени сили на Европейския съюз.

Президентът иска от Конституционния съд да се произнесете дали съюзническите войски по сключен международен договор могат да се третират като чужди войски, които застрашават суверенитета, сигурността, независимостта и териториалната цялост на страната. Когато България е в политически и военен съюз с друга държава или държави на основата на международен договор, чуждите войски не могат да имат враждебни цели и намерения, а точно обратното - те са още една гаранция за националната ни сигурност и за защита на националните ни интереси.

Конституционният съд трябва да даде тълкувание и дали е необходимо разрешение по чл. 84, т.11, което се дава с решение като ненормативен акт на Народното събрание, след като са ратифицирани международни споразумения със закон в съответствие с чл. 85, ал.1. т. 1.

И накрая Георги Първатнов пита КС дали следва Народното събрание да дава разрешение за всеки конкретен случай при хипотезите на чл. 84, т.11 от Конституцията, ако то със закон изчерпателно определи целите, редът и условията за изпълнение от българска страна на задължения, поети с ратифициран, обнародван и влязъл в сила международен договор с военен и политически характер, предвиждащи изпращане на български въоръжени сили извън страната както и преминаване и пребиваване на чужди войски на територията на Република България.