Разработени са 5 възможни плана за разрешаване на кризисната ситуация с кораба Vera Su от кризисния щаб, сформиран от всички отговорни институции. Има готовност за спасителна операция за екипажа, който и в момента се намира на борда на кораба, натоварен с азотни торове.

Престъпна безотговорност в изминалите години. Това е равносметката на министъра на транспорта Христо Алексиев по отношение на подготовката на държавата за реакция на чрезвичайни ситуации като тази със заседналия край Камен бряг турски кораб.

"Това, което видях, е една престъпна безотговорност години назад. Няма разработени процедури как да се реагира при такива ситуации. Няма и никаква ресурсна обезпеченост. Бяха мобилизирани всички ресурси и те се оказаха недостатъчни", остър бе Алексиев.

Към момента горивото от кораба е източено, като е оставено минимално количество, нужно за осигуряване на електричество.

Учени предвиждат изгаряне на риби, водорасли, миди в района на разлива от кораб Vera Su

Учени предвиждат изгаряне на риби, водорасли, миди в района на разлива от кораб Vera Su

Нужно е да има специализирано наблюдение поне една година

Основна пречка пред акцията по изваждане на плавателния съд към момента са метеорологичните условия, отчете шефът на транспортното ведомство. "Има вълни 3-4 бала. Имаме два основни приоритета - опазването на хората и околната среда, а също имаме готовност да евакуираме екипажа, ако това се наложи."

"Органите на МОСВ са на място от началото. Гарантирам, че при всички разработени планове няма да допуснат да бъде увредена околната среда или здравето на хората, увери от своя страна екоминистърът Асен Личев.

Лошото време "застопори" Vera Su, засега

Лошото време "застопори" Vera Su, засега

Операцията по изтегляне не се очаква да продължи, разтоварването - ако времето позволи

Развитието:

На 20 септември корабът Vera Su заседна в скалите край Яйлата.

До 24 септември нямаше никакво действие от страна на институциите.

На 24 септември Басейнова дирекция взе проби от морските води, резултатите от които бяха оповестени в понеделник с изказа "има следи от нитритен азот".

Също в петък, 24 септември, шефът на ИА "Морска администрация" обяви, че институциите са отхвърлили плана на корабособственика и застрахователите и очакват нова реакция.

През уикенда, 25 и 16 септември еколози и местни надигнаха глас, че има замърсяване и държавата бездейства, а опасностите от задаващото се лошо време и бурно море, поставят в риск цялата екосистема и всяко едно забавяне може да е фатално.

Неделя, 26 септември, транспортният министър разпореди незабавна операция.

В понеделник, 27 септември, започна операция по разтоварване на товарния кораб, като към мястото бяха отправени кран и баржа. Баржата също заседна, а машината за опаковане се развали.

28 септември - обявиха спиране на операцията, след като бяха разпространени кадри, които показват как азотните торове се разпиляват в морето при претоварването им. По-късно през деня от МОСВ съобщиха, че не са разрешавали такива способи за претоварване.

На място Христо Алексиев обяви, че се търси чуждестранна помощ. Шефът на "Морска администрация" призна, че страната не разполага с нужната техника.