"Собственикът (на заседналия турски кораб Vera SU край резервата "Яйлата" - б.р.) превръща нещата в един уникален театър. Евакуацията вчера се случи безпроблемно. Екипажът е настанен в хотел в Каварна и им е осигурено всичко. Ние бяхме предварително готови за всичко". Това каза служебният министър на транспорта Христо Алексиев пред Нова телевизия.

На кораба няма ток, а българският екипаж все още не е на борда, каза той.

Още не са пристигнали баржите от Италия, на които да бъдат претоварени азотните торове.

Няколко институции наблюдават състоянието на Vera Su

Няколко институции наблюдават състоянието на Vera Su

Към момента няма опасност корабът да се разбие

Екипажът от турски и украински моряци бе евакуиран спешно вчера - след 16 дни на патова ситуация (днес е 17-ти ден), вчера спешно евакуираха екипажа на кораба "Вера Су". Моряците бяха изведени по мрежа, над бурното море. Предстои българския екипаж, начело с новия директор на Морска администрация да поеме командването.

Заседналият турски кораб Vera SU с опасен товар на борда в близост до резерват вече е без екипаж.

По думите на българския транспортен министър трябва да попитаме собственика, дали ще осигури нов екипаж. Ако това не се случи, то на този кораб ще се качи само и единствено български екипаж.

Доц. Диана Маринова: И в международното морско право няма ясна уредба за засядането на кораби

Доц. Диана Маринова: И в международното морско право няма ясна уредба за засядането на кораби

Спасяването на кораба зависи от волята на корабособственика и застрахователите

"Трябва да се предприемат действия на кораба. Люковете трябва да се отворят, машините трябва да работят, за да могат да продължат действията ни", казва Алексиев.

Той е убеден, че евакуираните от кораба моряци, трябва да бъдат разпитани веднага. До обяд на 17-ия ден не е започнал разпитът им.

"Ние сме направили абсолютно всичко до този момент. Много се възпрепятствани поради факта, че ситуацията е в природен парк "Яйлата". Разгледани са и всички варианти за операция по въздух", каза министърът.

Адвокат по морско право: Ако корабособственикът не плати, може да продадем кораба и товара

Адвокат по морско право: Ако корабособственикът не плати, може да продадем кораба и товара

Има вероятност загубите - екологични и финансови - да останат само за държавата

По думите му някои хора имат много къса памет. "Много морски инцидента се случиха назад във времето. Държавата вместо да модернизира единствения спасителен кораб "Перун", го продаде за 270 хил. лв. миналата година. Нарязаха го на скрап", припомни Алексиев.

"В събота корабът започна да потъва заради големите вълни. Евакуацията, която моряците поискаха е театър, защото корабът вече беше стабилизиран", допълни Христо Алексиев.

Развитието:

На 20 септември корабът Vera Su заседна в скалите край Яйлата.

До 24 септември нямаше никакво действие от страна на институциите.

На 24 септември Басейнова дирекция взе проби от морските води, резултатите от които бяха оповестени в понеделник с формулировката "има следи от нитритен азот".

Също в петък, 24 септември, шефът на ИА "Морска администрация" обяви, че институциите са отхвърлили плана на корабособственика и застрахователите и очакват нова реакция.

През уикенда, 25 и 26 септември еколози и местни жители надигнаха глас, че има замърсяване и държавата бездейства, а опасностите от задаващото се лошо време и бурно море поставят в риск цялата екосистема и всяко едно забавяне може да е фатално.

Неделя, 26 септември, транспортният министър разпореди стартирането на незабавна операция по спасяване на кораба.

В понеделник, 27 септември, започна операция по разтоварване на товарния кораб, като към мястото бяха отправени кран и баржа. Баржата също заседна, а машината за опаковане на товара се развали.

28 септември - обявиха спиране на операцията, след като бяха разпространени кадри, които показват как азотните торове се разпиляват в морето при претоварването им. По-късно през деня от МОСВ съобщиха, че не са разрешавали такива способи за претоварване.

На място Христо Алексиев обяви, че се търси чуждестранна помощ. Шефът на "Морска администрация" призна, че страната не разполага с нужната техника.

Ден по-късно, на 29 септември, Христо Алексиев уволни шефа на "Морска администрация" с мотив "сериозна неадекватност" по освобождаването на кораба Vera Su. Той уточни, че приоритет е спасяването на екипажа.

Извършено бе укрепване на кораба, което да го предпази от обръщане заради лошото време.

На 2 октомври транспортният министър обяви, че товарният кораб Vera Su потъва, след като хамбарът е започнал да се пълни с вода. Беше предприето още едно укрепване.

По-рано през деня от временния щаб съобщиха, че източват още гориво и очакват граничен катер. Според Европейската агенция за морска безопасност (EMSA) не е открито замърсяване около заседналия турски кораб Vera SU, а МОСВ започна ежедневен мониторинг от 7 точки около кораба.

Министър Христо Алексиев е разговарял с представител на собственика на кораба и заместник-ръководителя на мисията на Република Турция, г-н Ерман Топчу. Българските власти обаче ще допуснат предложената спасителна компания да действа само ако има разписан детайлно и конкретно план.

На 6 октомври бе евакуиран по негово желание целият екипаж на Vera Su.