С въвеждане на пазарен модел на работа на градския транспорт в София и реорганизация на маршрутите може да се спестят по 50 милиона лева годишно от бюджета на общината.

Това заяви по време на пресконференция кандидатът на "Атака" за кмет на София Николай Пехливанов, цитиран от БТА.

По думите му за година общинската дотация за градския транспорт в София е 90 милиона лева. Той направи сравнение между управлението на обществения превоз в София и Прага и подчерта, че субсидията в чешката столица от общината е 60 милиона лева. Дотацията в София е 43% от общите приходи на компаниите в градския транспорт, докато в Прага е едва 18%.

В същото време София има най-скъпият градски транспорт в България, каза Пехливанов. По негови данни превозвачите возят на най-високата цена на километър - около 2.90 лева, при около 2 лева за другите градове с обществен превоз у нас. Атакистът посочи, че може да се оптимизира моделът на управление на столичния транспорт.

Според него не е редно приходите на превозвачите да не зависят от реално извършената услуга, а от изминатите километри. "Не се отчита броят на пътниците, дали те имат билет, какви са условията в средствата за превоз. Няма механизъм, по който превозвачите да бъдат стимулирани да предоставят на клиентите си бърза, качествена и надеждна услуга," заяви Пехливанов.

Според кандидата за кмет на "Атака" това може да се промени, ако на превозвачите се плаща за превозените пътници, а не изминатите километри. Той предлага да се реорганизират маршрутите на наземния градски транспорт съобразно спирките на метрото.

Контрольорите да следят за комфорта на пътниците, а не само дали те имат билет, поиска още кандидат-кметът. Според изчисленията му ако неговите идеи бъдат реализирани, разходите за градския транспорт ще намалеят с 30%, а приходите ще се увеличат с 10 на сто.