Повечето българи са почивали в страната през летния сезон на фона на плановете, които бяха декларирани в началото на сезона. Това показва изследване на "Галъп интернешънъл", проведено сред 1000 българи по телефона, като равносметка на летния туристически сезон. Изследването е част от традиционната изследователска програма на "Галъп интернешънъл", съвместно с Националния борд по туризъм.

Според изседването, рекламата е изиграла добра роля, за да предпочетат сънародниците ни почивка в страната. Оценките за летния туризъм в България са по-скоро добри, макар очакванията да са по-високи, а конкуренцията на чужди дестинации да прави българите по-взискателни.

Половината от запитаните са виждали туристическа реклама на България в последните няколко месеца, а другата половина не са, което е добър атестат за достигната аудитория.

77,7%, т.е. почти автоматично, приемат, че рекламата трябва дори да се увеличава. Само 19,1% са скептични към увеличаването на рекламата като механизъм за стимулиране на вътрешния туризъм.

Вероятно и с увеличаването на туристическата реклама на наши дестинации в хода на туристическия сезон може да се обясни и по-големият дял почивали у нас в сравнение с отчетените в началото на сезона планове. Роля вероятно играят и ограниченията, въвеждани и в средата на лятото по отношение на почивките на Бяло море, както впрочем и почти навсякъде другаде в чужбина.

Снимка 501323

Източник: gallup-international.bg

Според изследването, през май 11,6% са планирали почивка на море у нас, а 22,2% (над 1.2 млн. души) са реализирали подобни почивка. 4,3% са планирали планина у нас, но 8,4% са я реализирали на практика. Обратно, 5,1% през май планираха море в чужбина, но само 2,7% (над 150 хиляди души) са го реализирали.

Това е намаление от повече от половин милион в сравнение с една средна нормална година. Последното явно се дължи на ограниченията. Респондентите имаха възможност да посочат повече от един отговор. Като цяло, 29,7% от хората у нас твърдят, че това лято са ползвали някаква туристическа услуга - при 19,6%, които са планирали да ползват такава към началото на сезона.

Онези, които са почивали в България, в огромната си част споделят, че страната е била първи избор - 69,2%. 26,3% признават, че са искали всъщност да почиват в чужбина, но заради обстоятелствата около коронавируса се е наложило друго.

Според оценката, сънародниците ни, почивали в България, оценяват почивката си на 4 по петобална скала от 1 до 5. Това е по всички показатели като цени, качество и противоепидемични мерки. Почивалите в чужбина, дават и малко по-високи оценки за прекарването си там. Осезаемо по-високи са оценките на теми като цени и качество на плажа и плажните услуги, както и при противоепидемичните мерки. Последното е очаквано на фона на по-строгите мерки в съседни страни, обясняват от Галъп.

Въпреки разликата в оценките, няма промяна в мненията за потенциала на българския летен туризъм, пречупен през личния опит - отново около 70% смятат, че този потенциал е добър или много добър.

Хората, които не са почивали това лято изтъкват финансови причини. Малко над една трета директно назовават опасения, свързани с коронавируса. Респондентите са назовавали по повече от една причина.