Екипажът на кораба Vera Su не е подал сигнал към "Морска администрация", че има проблем, преди да заседне край Камен бряг. Това заяви Христо Христов, председател на Националния борд за разследване на произшествия, в сутрешния блок на БНТ по повод заседналия край Камен бряг кораб Vera Su.

Той посочи, че институциите са се опитвали да се свържат с кораба, но от екипажа на кораба не са отговаряли. Все още обаче не е ясно дали причината за това е техническа.  

Според Христо Христов корабът се е забил в брега, защото се е движил със скорост, която не е била намалявана, за да не се стигне дотам. Това, което смущава Христо Христов е, че е имало само един човек на вахта на кораба, при положение че трябва да са двама.

Повдигат обвинения на капитана на Vera SU и втория му помощник
Обновена

Повдигат обвинения на капитана на Vera SU и втория му помощник

Двамата са задържани за 72 часа

Прокуратурата работи по свой план, а ние имаме споразумение с досъдебното производство, че водим две паралелни независими разследвания. Ние търсим причините за инцидента, поясни той.

Националният борд е независим орган, извън Министерството на транспорта, който разследва самото събитие и операцията по спасяване на кораба. Има два неуспешни опита специалистите от Националния борд за разследване на произшествия да се качат на кораба заради вълнението на морето.

Все още не може да се каже дали има техническа неизправност и какви са причините по повод заседналия кораб. Ние работим не само на борда, но и искането на информация от навигационната система за времето на движението и търсенето на кораба, уточни Христов.

Няколко институции наблюдават състоянието на Vera Su

Няколко институции наблюдават състоянието на Vera Su

Към момента няма опасност корабът да се разбие

Развитието:

На 20 септември корабът Vera Su заседна в скалите край Яйлата.

До 24 септември нямаше никакво действие от страна на институциите.

На 24 септември Басейнова дирекция взе проби от морските води, резултатите от които бяха оповестени в понеделник с формулировката "има следи от нитритен азот".

Също в петък, 24 септември, шефът на ИА "Морска администрация" обяви, че институциите са отхвърлили плана на корабособственика и застрахователите и очакват нова реакция.

През уикенда, 25 и 26 септември еколози и местни жители надигнаха глас, че има замърсяване и държавата бездейства, а опасностите от задаващото се лошо време и бурно море поставят в риск цялата екосистема и всяко едно забавяне може да е фатално.

Неделя, 26 септември, транспортният министър разпореди стартирането на незабавна операция по спасяване на кораба.

В понеделник, 27 септември, започна операция по разтоварване на товарния кораб, като към мястото бяха отправени кран и баржа. Баржата също заседна, а машината за опаковане на товара се развали.

Турският собственик превръща ситуацията в театър, категоричен министър Алексиев

Турският собственик превръща ситуацията в театър, категоричен министър Алексиев

Все още не е започнал разпита на екипажа

28 септември - обявиха спиране на операцията, след като бяха разпространени кадри, които показват как азотните торове се разпиляват в морето при претоварването им. По-късно през деня от МОСВ съобщиха, че не са разрешавали такива способи за претоварване.

На място Христо Алексиев обяви, че се търси чуждестранна помощ. Шефът на "Морска администрация" призна, че страната не разполага с нужната техника.

Ден по-късно, на 29 септември, Христо Алексиев уволни шефа на "Морска администрация" с мотив "сериозна неадекватност" по освобождаването на кораба Vera Su. Той уточни, че приоритет е спасяването на екипажа.

Извършено бе укрепване на кораба, което да го предпази от обръщане заради лошото време.

Допускаме фирма, наета от собственика на Vera Su, само след подробен план

Допускаме фирма, наета от собственика на Vera Su, само след подробен план

Министър Христо Алексиев настоя за стриктното изпълнение на плана и гаранциите

На 2 октомври транспортният министър обяви, че товарният кораб Vera Su потъва, след като хамбарът е започнал да се пълни с вода. Беше предприето още едно укрепване.

По-рано през деня от временния щаб съобщиха, че източват още гориво и очакват граничен катер. Според Европейската агенция за морска безопасност (EMSA) не е открито замърсяване около заседналия турски кораб Vera SU, а МОСВ започна ежедневен мониторинг от 7 точки около кораба.

Министър Христо Алексиев е разговарял с представител на собственика на кораба и заместник-ръководителя на мисията на Република Турция, г-н Ерман Топчу. Българските власти обаче ще допуснат предложената спасителна компания да действа само ако има разписан детайлно и конкретно план.

На 6 октомври беше евакуиран по негово желание целият екипаж на Vera Su. Ден по-късно моряците бяха разпитани, а капитанът и вторият помощник-капитан, който е бил на вахта в нощта на инцидента, бяха привлечени като обвиняеми.