Осем от най-добрите следователи са в Хитрино. Разследването е в първоначален етап. Събират се доказателства. Това заяви пред БНР Евгени Диков, заместник-главен прокурор и директор на Националната следствена служба (НСлС).

До късно снощи са провеждани разпити на свидетели пред съдия в Бургас и в Шумен.

Взривът в Хитрино бил напълно необясним и мистериозен

Взривът в Хитрино бил напълно необясним и мистериозен

Това обяви шефът на "Булмаркет"

Иззета е скоростомерната лента, която предстои да бъде разшифрована, за да стане ясно с каква скорост се е движил локомотивът, съобщи Диков.

"Основната версия, по която се работи, е човешка грешка и несъобразена скорост. Не изключваме нито една версия", обясни директорът на НСлС.

Следственият отдел на Шуменската окръжна прокуратура е включен в разследването на трагедията в Хитрино. Използва се и мобилна лаборатория, както и експертизата на съдебни медици и на експерти от БАН, каза Диков.

"Не разполагаме с дрон, но при оглед на подобно голямо произшествие дронът е от изключителна полза", каза шефът на следствието.

Според него, някои от версиите за инцидента, които присъстват в медиите, са несъстоятелни.

Обявиха бедствено положение в Хитрино

Обявиха бедствено положение в Хитрино

В сила е до приключване на операцията по пълното обезопасяване на цистерните

Диков признава, че има много неизяснени неща - например има ли ограничения в броя на цистерните, когато се превозват опасни товари. Допустимо ли е едновременно да се превозват пропан-бутан и пропилен. Неяснота има и относно т.нар. буферни вагони, каза следователят.

Изпълнителният директор на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" Веселин Василев, определи инцидента в Хитрино като много сериозен и с големи щети.

Седем станаха жертвите на взрива в Хитрино, всички хора са евакуирани
Обновена

Седем станаха жертвите на взрива в Хитрино, всички хора са евакуирани

Продължава издирването на хора под руините

Необходимо е да се осигури време и възможност на разследващите екипи да свършат своята работа и да не се изключва нито една версия за вероятните причини за произшествието, отбеляза той в интервю за предаването "Неделя 150".

Има непотвърдена информация за превишаване на допустимата скорост на влака в зоната на инцидента. Няма проблем с натоварването на цистерните. Това се вижда от придружаващите влака документи. Няма и предварителни данни за влошено състояние на подвижния състав, допълни Василев.

Инсталациите в гарата, по думите му, са били в изправност и няма съмнения за състоянието на железния път.

Веселин Василев акцентира върху сериозното значение на човешкия фактор, който в такива моменти е решаващ.

Планували, но не ремонтирали отсечката, където стана трагедията в Хитрино

Планували, но не ремонтирали отсечката, където стана трагедията в Хитрино

Да се опази имуществото на хората в Хитрино, призова депутатът Димитър Горов

Европейски стандарти на системи за сигурност, включително в бордовото оборудване на локомотива, се изграждат по линиите, които се модернизират по Оперативна програма "Транспорт", каза Веселин Василев без да уточнява дали тази отсечка е била включена в модернизацията.

Ръководителят на звеното за разследване на произшествия и инциденти в Министерството на транспорта Бойчо Скорбански обясни, че съботният ден е преминал в огледи. Направени са няколко огледа на локомотивите и вагоните след двата локомотива.

Влакът се е движел със скорост около 110 км/ч, твърди стрелочникът на гарата в Хитрино

Влакът се е движел със скорост около 110 км/ч, твърди стрелочникът на гарата в Хитрино

По непотвърдена информация

Припомняйки, че втората, недерайлирала част от композицията е била изтеглена до гара Плиска, Скорбански допълни, че е бил направен и частичен периферен оглед на дерайлиралите цистерни, за да не се пречи на пожарникарите, които непрекъснато са ги обливали.

"Ситуацията беше сериозна и имаше реални предпоставки за нови взривове", изтъкна Скорбански.

Започна източването на цистерните от взривилия се влак в Хитрино

Започна източването на цистерните от взривилия се влак в Хитрино

Процесът е сложен и опасен

Техническото разследване ще започне едва когато всичко бъде почистено, за да може комисията на започне своята работа. Предстоят замервания както на подвижния състав, така и на наличната ЖП инфраструктура, увери Бойчо Скорбански.

Към този момент, от 1989 година насам, подобно произшествие не сме имали, допълни разследващият от транспортното министерство.