Осем от най-добрите следователи са в Хитрино. Разследването е в първоначален етап. Събират се доказателства. Това заяви пред БНР Евгени Диков, заместник-главен прокурор и директор на Националната следствена служба (НСлС).
До късно снощи са провеждани разпити на свидетели пред съдия в Бургас и в Шумен.
Иззета е скоростомерната лента, която предстои да бъде разшифрована, за да стане ясно с каква скорост се е движил локомотивът, съобщи Диков.
"Основната версия, по която се работи, е човешка грешка и несъобразена скорост. Не изключваме нито една версия", обясни директорът на НСлС.
Следственият отдел на Шуменската окръжна прокуратура е включен в разследването на трагедията в Хитрино. Използва се и мобилна лаборатория, както и експертизата на съдебни медици и на експерти от БАН, каза Диков.
"Не разполагаме с дрон, но при оглед на подобно голямо произшествие дронът е от изключителна полза", каза шефът на следствието.
Според него, някои от версиите за инцидента, които присъстват в медиите, са несъстоятелни.
Диков признава, че има много неизяснени неща - например има ли ограничения в броя на цистерните, когато се превозват опасни товари. Допустимо ли е едновременно да се превозват пропан-бутан и пропилен. Неяснота има и относно т.нар. буферни вагони, каза следователят.
Изпълнителният директор на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" Веселин Василев, определи инцидента в Хитрино като много сериозен и с големи щети.
Необходимо е да се осигури време и възможност на разследващите екипи да свършат своята работа и да не се изключва нито една версия за вероятните причини за произшествието, отбеляза той в интервю за предаването "Неделя 150".
Има непотвърдена информация за превишаване на допустимата скорост на влака в зоната на инцидента. Няма проблем с натоварването на цистерните. Това се вижда от придружаващите влака документи. Няма и предварителни данни за влошено състояние на подвижния състав, допълни Василев.
Инсталациите в гарата, по думите му, са били в изправност и няма съмнения за състоянието на железния път.
Веселин Василев акцентира върху сериозното значение на човешкия фактор, който в такива моменти е решаващ.
Европейски стандарти на системи за сигурност, включително в бордовото оборудване на локомотива, се изграждат по линиите, които се модернизират по Оперативна програма "Транспорт", каза Веселин Василев без да уточнява дали тази отсечка е била включена в модернизацията.
Ръководителят на звеното за разследване на произшествия и инциденти в Министерството на транспорта Бойчо Скорбански обясни, че съботният ден е преминал в огледи. Направени са няколко огледа на локомотивите и вагоните след двата локомотива.
Припомняйки, че втората, недерайлирала част от композицията е била изтеглена до гара Плиска, Скорбански допълни, че е бил направен и частичен периферен оглед на дерайлиралите цистерни, за да не се пречи на пожарникарите, които непрекъснато са ги обливали.
"Ситуацията беше сериозна и имаше реални предпоставки за нови взривове", изтъкна Скорбански.
Техническото разследване ще започне едва когато всичко бъде почистено, за да може комисията на започне своята работа. Предстоят замервания както на подвижния състав, така и на наличната ЖП инфраструктура, увери Бойчо Скорбански.
Към този момент, от 1989 година насам, подобно произшествие не сме имали, допълни разследващият от транспортното министерство.