Въвежда се таван на цената на таксиметровите услуги в цялата страна, обяви транспортният министър Александър Цветков по време на брифинг в министерството.

Това става факт след като Народното събрание прие на второ четене промените в Закона за автомобилните превози.

В следващите три месеца всички общини трябва да определят максимално допустимата цена за предоставянето на таксиметрова услуга на тяхната територия, обясни министърът.

Той каза още, че за да няма спекулации или неразбирателства, министерството е разработило методология, по която да се формира тази цена. Предстои тя да бъде обсъдена и с представители на бранша, след което ще бъде предоставена на общините.

Въвеждането на таван на цената на таксиметровите услуги няма да доведе до увеличаване на цената им, но ще предпази гражданите от измами, подчерта Александър Цветков.

Между 1,15 и 2,70 лева на километър се движат обаче предложените пределни цени за таксиметров превоз на територията на София, научи междувременно БТА. Разчети на транспортното министерство пък показват 1,90 лв./км.

В Столичната община са постъпили предложения от четирите най-големи таксиметрови компании, като само една от фирмите е предложила пределна цена от 1,50 лв. на километър.
Друга фирма е разделила пределните цени на две - за деня да е 1,15 лв. на километър, а за нощта - 1,35 лв.
Третата компания предлага пределна цена от 2,71 лв. за километър таксиметров пробег, като разчетът й е върху средния годишен пробег на едно такси - 80 хиляди километра, от които 45% са платени (с клиент).

Според същите сметки средният разход на автомобил е 9,77 л на сто километра, а цената, която се сочи като параметър, е цената на литър бензин.

По думите на министъра е обсъдена и възможността да се въведе пожелателен стандарт за качеството на таксиметровите услуги.
„В следващите седмици заедно с таксиметровите компании ще разработим тези минимални изисквания. Така ще гарантираме на потребителите, че няма да бъдат лъгани и мамени, както и качеството на услугата," допълни той.

Министърът подчерта, че с промените в Закона за автомобилните превози се дава възможност и за спирането на нелегалните превози и премахването на „сивия сектор" в автомобилния бранш.

Контролните органи вече ще могат да свалят предните регистрационни номера на МПС, с което се извършва обществен превоз на пътници или товари, без да е лицензирано или регистрирано за това. До момента спирането от движение на МПС ставаше само до заплащане на глобата чрез отнемане на документите, но това не решава проблема, тъй като превозното средство може да продължава да се използва за незаконна дейност от друг водач.