От петък започва предизборната кампания за местна власт и информационно-разяснителната кампания за референдума за дистанционно електронно гласуване, които ще се състоят на 25 октомври.

Правилата в предизборната кампания припомни говорителят на Централната избирателна комисия Александър Андреев.

Агитацията следва да бъде водена на български език по време на предизборната кампания. Всеки един от кандидатите и участниците има право на информацията, която му е необходима за правилното провеждане на предизборната кампания. При отразяването на всички предизборни мероприятия съответно следва да бъдат отделени от търговска реклама. В търговската реклама не може да има предизборно съдържание, както и по отношение на информационната кампания. Следва във всички агитационни материали да се посочва кой е издателят и да има необходимите текстове или аудио-визуално съдържание, което насочва, че купуването и продаването на гласове е престъпление. Агитационните материали следва да бъдат поставяни на местата, където са определени от кметовете на общините със заповед. Не може да има така наречената антипропаганда срещу определени кандидати, посочи пред БНР Александър Андреев.

ЦИК ще следи внимателно да не се смесват агитацията за местните избори и разяснителната кампания за референдума.

В информационно-разяснителната кампания по никакъв начин не е допустимо агитирането за местни избори. Това следва добре да бъде съблюдавано, т.е. не може информационнно-разяснителната кампания да се използва от онези участници, които са регистрирани в Централната избирателна комисия, да бъде използвано в предизборните кампании за изборите за общински съветници и за кметове, каза още Андреев.

До 29 септември избирателите, които желаят да гласуват на референдума извън страната, трябва да подадат заявления. Те могат да направят това както по електронен път, така и в съответното дипломатическо или консулско представителство.

Няма промяна в правилата за отразяването от страна на медиите. По отношение на електронните медии важат общите предвидени правила. Всеки от материалите не следва да засяга личността или да накърнява права на кандидати или представители на политически сили - т.е не може да има т.нар. антипропаганда срещу определени кандидати.

Не се допуска поставянето на агитационни материали на 50 м. от изборните секции. Местата, на които са разрешени, се определят със заповед на кметовете. По отношение на имотите, които са частна собственост, е необходимо и съгласието на собственика.

Във връзка с информационната кампания за референдума всички партии и коалиции ще имат възможност да ползват за конкретни мероприятия помещения, безвъзмездно предоставени от общините.

Ако някой от кандидатите почине или изпадне в трайна невъзможност да участва, то тогава срокът за предложение на друг кандидат е 17 октомври.