Никога досега не сме имали 16 организации, регистрирани като наблюдатели на изборния процес.
Под нуждата от по-голям контрол и страха от манипулации се прикрива намерение на някои от тези организации за влияние върху самите избори.
В това се усъмниха от „Прозрачност без граници", които са едни от въпросните 16 наблюдатели в изборния ден.

Според Евгений Гълъбов голяма част от директните изпълнители на наблюдението на тези организации не са преминали през необходимото обучение.
В този списък попадат паралелни структури на политически партии и дори едно акционерно дружество, което според Гълъбов е абсолютно недопустимо.
„Какво им пречи да осъществяват пряка агитация около секциите в изборния ден", попита Гълъбов.

Другите основни проблеми, които „Прозрачност без граници" посочва към днешна дата са свързани най-вече с липсата на готовност за предоставяне на информация относно средствата, с които партиите осъществяват своята кампания.
Този проблем засяга основно отношенията между партиите и по-малките местни и регионални телевизии. Според чл. 138а в новия Изборен кодекс доставчиците на медийни услуги са длъжни да обявяват на интернет страницата си пълното съдържание на договорите, сключени с всички регистрирани за участие в изборите партии.

Най-високият процент на изпълнение на този договор от „Прозрачност без граници" са отчели в Пловдив, където на 75% според тяхно изследване законът е спазен. Хасково и Шумен са другите две области, в които процентът е над 40, но в цели 18 области тази точка от закона изобщо не е спазена.

Относно изпълнението на Договора за честни избори, който бе сключен между организацията и 22 политически партии, до този момент едва 7 от тях са изразили готовност за предоставяне на информация относно поетите ангажименти. Това са „Новото време", ГЕРБ, Движение „България на гражданите", ДСБ, Партия на българските жени, НДСВ и БСП.
Проблем на кампанията за предсрочните парламенти избори е „скритата реклама", като според „Прозрачност без граници" липсва достатъчно яснота дали даден материал е платена реклама или журналистическо мнение.

„Като цяло кампанията е вяла и умишлено негативна", обясни Ваня Нушева. Според нея това се дължи от една страна на кризата, но от друга на целенасоченото желание на по-малките партии за по-ниска избирателна активност, което е изцяло в тяхна полза.
„Нито една партия, независимо малка или голяма, не провежда кампания за насърчаване на високата избирателна активност", добави Евгений Гълъбов.

„Прозрачност без граници" се обявиха и срещу „купуването" на избирателна подкрепа чрез благотворителност, на която са заложили определени партии. Плащане на сметки, закупуване на медицински изделия и други според организацията не трябва да се извършват със средства, отделени за кампанията.

До този момент към организацията са постъпили общо 21 сигнала, като за купуване на гласове те са 3 на брой, а 4 са за натиск от страна на работодатели. По един от сигналите за купуване на гласове прокуратурата вече работи и е върнала отговор на организация, от която обаче отказаха повече конкретика, тъй като става дума за престъпление.