Американските военни обявиха късно в сряда, че спират всичките си хеликоптери Osprey V-22, една седмица след като осем членове на военновъздушните сили загинаха при катастрофа край бреговете на Япония, предава Асошиейтед Прес.

Военновъздушните сили, флотът и морската пехота предприеха изключителната стъпка за спиране на стотици самолети, след като предварително разследване на катастрофата от миналата седмица показа, че повреда на материалите, а не грешка на екипажа е довела до смъртта на екипажа и войниците.

Катастрофата повдигна нови въпроси относно безопасността на "Оспри", който е участвал в множество фатални инциденти през сравнително краткото си време на експлоатация. Япония спря флотилията си от 14 такива летателни апарата след катастрофата.

Генерал-лейтенант Тони Бауернфайнд, ръководител на командването на специалните операции на военновъздушните сили, нареди спирането "за смекчаване на риска, докато разследването продължава", се казва в изявление на командването. "Информацията от предварителните разследвания показва, че потенциална повреда на материалите е причинила злополуката, но основната причина за повредата към момента е неизвестна."

В отделно известие командването на Naval Air Systems каза, че спира всички хеликоптери от този модел. Командването отговаря за вариантите на този хибриден летателен апарат - екраноплан, в морската пехота и във флота.

Военновъздушните сили казаха, че не е известно колко дълго този модел ще бъде приземен. Oчаква се  спирането да остане в сила, докато разследването установи причината за катастрофата в Япония и направи препоръки, за да позволи връщането им в експлоатация.

В Япония, където американски "Оспри" претърпя нефатална катастрофа веднъж и редица инциденти, последният инцидент отново разпали опасенията за безопасността точно когато японското правителство изгражда нова база за своята флотилия от екраноплани.

Главният секретар на кабинета Хирокадзу Мацуно каза пред репортери в Токио, че правителството вече официално е поискало американските военни да осигурят безопасността на "Оспри" преди полетите им, но че Токио ще потърси допълнителна информация от страна на САЩ, тъй като това също засяга безопасността на собствената флота от ‚Оспри" на Япония .

Произведеният в САЩ "Оспри" е хибриден самолет, който излита и каца като хеликоптер, но може да върти витлата си напред и да се движи много по-бързо, като самолет, по време на полет.

Неговият уникален дизайн е фактор за множество инциденти. Въпреки че разследването на катастрофата от миналата седмица едва започна, то поднови вниманието върху данните за безопасността на самолета, особено върху механичния проблем със съединителя, който притеснява програмата повече от десетилетие. Имаше също въпроси дали всички части на "Оспри" са произведени в съответствие със спецификациите за безопасност.

През август морските пехотинци установиха, че фаталната катастрофа на "Оспри" през 2022 г. е била причинена от повреда на съединителя, но основната причина все още е неизвестна. В своя доклад за катастрофата морските пехотинци предупредиха, че бъдещи инциденти "са невъзможни за предотвратяване" без подобрения на софтуера на системата за управление на полета, здравината на материалите на компонентите на задвижването и стабилни изисквания за проверка.

Командването на специалните операции на военновъздушните сили разполага с 51 машини "Оспри", Корпусът на морската пехота на САЩ лети с цели 400, а ВМС на САЩ експлоатират 27.

"Оспри" все още е сравнително млад самолет във флота на военните - първите машини влязоха в експлоатация едва през 2007 г. след десетилетия тестове. Но повече от 50 войници са загинали или при летателни изпитания на "Оспри", или при провеждане на тренировъчни полети, включително 20 смъртни случая при четири катастрофи през последните 20 месеца.

Инцидент с "Оспри" през август в Австралия отне живота на трима морски пехотинци. Този инцидент също все още се разследва.

Япония иска от САЩ да спре самолета Osprey след фатална катастрофа

Япония иска от САЩ да спре самолета Osprey след фатална катастрофа

Операциите по търсене и спасяване на останалите седем души от екипажа все още продължават