МОСВ отчита по-ниски нива на амониев азот след изтеглянето на кораба Vera Su.

С оглед проследяване на потенциалното въздействие от дейностите по спасителната операция - след изтеглянето на кораба Vera Su край Камен бряг, днес отново се провежда допълнителният площен мониторинг в акваторията на инцидента.

Това позволява следене на въздействието върху морската околна среда в по-дългосрочен план чрез провеждане на периодични моделирани изследвания на крайбрежните морски води.

В деня на изпомпване на втечнения товар е отчетена максимална стойност на наблюдаваните показатели в непосредствена близост до заседналия плавателен съд (за азот амониев - 0.7 mg/l). На разстояние 60 м на юг стойностите са били значително по-ниски, а в референтният пункт на 1 км северно - още по-ниски.

След изтеглянето на Vera Su данните до момента сочат тенденция към намаляване на констатираните пикове и връщане в границите, характерни за водното тяло (0.04 - 0.02 mg/l за азот амониев), или от 17 до 35 пъти по-ниски от стойностите в деня на разтоварване.

Премиерът поиска анализ на спасителната операция с Vera su

Премиерът поиска анализ на спасителната операция с Vera su

Янев иска да се развият възможностите на държавата по търсене и спасяване

От МОСВ обясняват, че повишената концентрация в предишен период се е редуцирала в резултат на физичното разреждане в морската вода, както и на динамиката на вятър, вълнение и течения, характерни за сезона в този регион.

Развитието:

На 20 септември корабът Vera Su заседна в скалите край Яйлата.

До 24 септември нямаше никакво действие от страна на институциите.

На 24 септември Басейнова дирекция взе проби от морските води, резултатите от които бяха оповестени в понеделник с формулировката "има следи от нитритен азот".

Също в петък, 24 септември, шефът на ИА "Морска администрация" обяви, че институциите са отхвърлили плана на корабособственика и застрахователите и очакват нова реакция.

През уикенда, 25 и 26 септември еколози и местни жители надигнаха глас, че има замърсяване и държавата бездейства, а опасностите от задаващото се лошо време и бурно море поставят в риск цялата екосистема и всяко едно забавяне може да е фатално.

Неделя, 26 септември, транспортният министър разпореди стартирането на незабавна операция по спасяване на кораба.

В понеделник, 27 септември, започна операция по разтоварване на товарния кораб, като към мястото бяха отправени кран и баржа. Баржата също заседна, а машината за опаковане на товара се развали.

28 септември - обявиха спиране на операцията, след като бяха разпространени кадри, които показват как азотните торове се разпиляват в морето при претоварването им. По-късно през деня от МОСВ съобщиха, че не са разрешавали такива способи за претоварване.

На място Христо Алексиев обяви, че се търси чуждестранна помощ. Шефът на "Морска администрация" призна, че страната не разполага с нужната техника.

Ден по-късно, на 29 септември, Христо Алексиев уволни шефа на "Морска администрация" с мотив "сериозна неадекватност" по освобождаването на кораба Vera Su. Той уточни, че приоритет е спасяването на екипажа.

Извършено бе укрепване на кораба, което да го предпази от обръщане заради лошото време.

На 2 октомври транспортният министър обяви, че товарният кораб Vera Su потъва, след като хамбарът е започнал да се пълни с вода. Беше предприето още едно укрепване.

По-рано през деня от временния щаб съобщиха, че източват още гориво и очакват граничен катер. Според Европейската агенция за морска безопасност (EMSA) не е открито замърсяване около заседналия турски кораб Vera SU, а МОСВ започна ежедневен мониторинг от 7 точки около кораба.

Министър Христо Алексиев е разговарял с представител на собственика на кораба и заместник-ръководителя на мисията на Република Турция, г-н Ерман Топчу. Българските власти обаче ще допуснат предложената спасителна компания да действа само ако има разписан детайлно и конкретно план.

На 6 октомври целият екипаж на Vera Su бе евакуиран от кораба на сушата, а заради лошото време в момента български екипаж също не може да се качи, за да започне подготовка за претоварване. Повдигнати са две обвинения - на капитана и втория помощник на кораба, като те са и задържани под стража.

След като на 9 октомври вълните започнаха напълно да заливат кораба, министър Алексиев обяви подозрението си, че турският собственик на кораба нарочно забавя каквито и да е било действия, за да може да се възползва от застраховка след потъването на кораба.

Първият водолазен оглед показа, че машинното отделение на кораба е запълнено с вода, което означава, че на собствен ход корабът не може да се придвижва, дори и да бъде освободен от скалите, и на практика вече се води потопен. Същия ден от МОСВ успокоиха, че няма установени сериозни разминавия в показателите на биологичанта среда.

Началото на спасителната операция бе отложено заради бавна комуникация с корабособственика, близостта до природен резерват и неяснотите и в морското право за реакция при засядане на плавателен съд в чужда акватория. В същото време бе отчетено повишение на концентрацията на амониев азот около кораба.

На 20 октомври започна разтоварването на заседналия кораб Vera Su. Заради влошаване на времето обаче операцията беше спряна.

На 23 октомври започна операция по изваждане на кораба от скалите. Oт Министерството на околната среда и водите съобщиха, че е отчетено постепенно намаляване на замърсяването във водата край Камен бряг.

Асен Личев предлага за награда спасителите от Камен бряг

Асен Личев предлага за награда спасителите от Камен бряг

Той приветства благополучния край на операцията

Беше отчетено и изтичане на нефтопродукти от носовата част на кораба и откъм кърмата. Течението отнася нефтеното петно на юг.

На 24 октомври три катера направиха два опита да изтеглят Vera Su - и двата опита бяха неуспешни. Първият път дори се скъса въже, но заседналият кораб все още е в скалите край Яйлата.

В крайна сметка на 26 октомври сагата със заседналия край Камен бряг кораб приключи - Vera Su беше изтеглен към Варненския залив.

Акцията продължи 10 часа. Корабът беше откаран на един от доковете на пристанище Варна, а товарът, който беше източен от плавателния съд, беше насочен към място, на което да се разтовари и преработи.