Корабът Vera Su беше преместен с помощта на влекачи от кораборемонтния завод "Одесос" във флотския "Арсенал Терем" във Варна, съобщи "Нова телевизия".

През последните дни бяха отстранени видимите пробойни на плавателния съд, а в "Терем" се очаква корабът да бъде допълнително ремонтиран.

Още няма окончателно решение каква ще е съдбата му по-нататък.

На борда на плавателния съд все още има около 800 тона карбамид, които ще бъдат разтоварени, след което той ще излезе на док, за да бъде повърхностно ремонтиран, уточнява бТВ.

Три влекача изтеглиха "Вера Су"

Три влекача изтеглиха "Вера Су"

Целият товар от кораба е свален

На този етап собствеността на Vera Su все още остава неясна. Корабособственикът е изпратил отговор, в който посочва, че по този въпрос страната ни трябва да се обърне към застрахователя.

"Неговата съдба ще се реши от това дали ще бъде ремонтиран. Дали е икономически изгодно да бъде ремонтиран и използван или закупен от някого, или ще бъде предаден за скрап", заяви пред бТВ кап. Валентин Енчев, директор на "Морска администрация" - Варна.

Развитието:

На 20 септември корабът Vera Su заседна в скалите край Яйлата.

До 24 септември нямаше никакво действие от страна на институциите.

На 24 септември Басейнова дирекция взе проби от морските води, резултатите от които бяха оповестени в понеделник с формулировката "има следи от нитритен азот".

Също в петък, 24 септември, шефът на ИА "Морска администрация" обяви, че институциите са отхвърлили плана на корабособственика и застрахователите и очакват нова реакция.

През уикенда, 25 и 26 септември еколози и местни жители надигнаха глас, че има замърсяване и държавата бездейства, а опасностите от задаващото се лошо време и бурно море поставят в риск цялата екосистема и всяко едно забавяне може да е фатално.

Неделя, 26 септември, транспортният министър разпореди стартирането на незабавна операция по спасяване на кораба.

В понеделник, 27 септември, започна операция по разтоварване на товарния кораб, като към мястото бяха отправени кран и баржа. Баржата също заседна, а машината за опаковане на товара се развали.

28 септември - обявиха спиране на операцията, след като бяха разпространени кадри, които показват как азотните торове се разпиляват в морето при претоварването им. По-късно през деня от МОСВ съобщиха, че не са разрешавали такива способи за претоварване.

На място Христо Алексиев обяви, че се търси чуждестранна помощ. Шефът на "Морска администрация" призна, че страната не разполага с нужната техника.

Ден по-късно, на 29 септември, Христо Алексиев уволни шефа на "Морска администрация" с мотив "сериозна неадекватност" по освобождаването на кораба Vera Su. Той уточни, че приоритет е спасяването на екипажа.

Извършено бе укрепване на кораба, което да го предпази от обръщане заради лошото време.

На 2 октомври транспортният министър обяви, че товарният кораб Vera Su потъва, след като хамбарът е започнал да се пълни с вода. Беше предприето още едно укрепване.

По-рано през деня от временния щаб съобщиха, че източват още гориво и очакват граничен катер. Според Европейската агенция за морска безопасност (EMSA) не е открито замърсяване около заседналия турски кораб Vera SU, а МОСВ започна ежедневен мониторинг от 7 точки около кораба.

Министър Христо Алексиев е разговарял с представител на собственика на кораба и заместник-ръководителя на мисията на Република Турция, г-н Ерман Топчу. Българските власти обаче ще допуснат предложената спасителна компания да действа само ако има разписан детайлно и конкретно план.

На 6 октомври целият екипаж на Vera Su бе евакуиран от кораба на сушата, а заради лошото време в момента български екипаж също не може да се качи, за да започне подготовка за претоварване. Повдигнати са две обвинения - на капитана и втория помощник на кораба, като те са и задържани под стража.

След като на 9 октомври вълните започнаха напълно да заливат кораба, министър Алексиев обяви подозрението си, че турският собственик на кораба нарочно забавя каквито и да е било действия, за да може да се възползва от застраховка след потъването на кораба.

Турският собственик мотал, за да потъне Vera Su и да вземе застраховката

Турският собственик мотал, за да потъне Vera Su и да вземе застраховката

Такива са подозренията на служебния транспортен министър Христо Алексиев

Първият водолазен оглед показа, че машинното отделение на кораба е запълнено с вода, което означава, че на собствен ход корабът не може да се придвижва, дори и да бъде освободен от скалите, и на практика вече се води потопен. Същия ден от МОСВ успокоиха, че няма установени сериозни разминавия в показателите на биологичанта среда.

Началото на спасителната операция бе отложено заради бавна комуникация с корабособственика, близостта до природен резерват и неяснотите и в морското право за реакция при засядане на плавателен съд в чужда акватория. В същото време бе отчетено повишение на концентрацията на амониев азот около кораба.

На 20 октомври започна разтоварването на заседналия кораб Vera Su. Заради влошаване на времето обаче операцията беше спряна.

На 23 октомври започна операция по изваждане на кораба от скалите. Oт Министерството на околната среда и водите съобщиха, че е отчетено постепенно намаляване на замърсяването във водата край Камен бряг.

Беше отчетено и изтичане на нефтопродукти от носовата част на кораба и откъм кърмата. Течението отнася нефтеното петно на юг.

На 24 октомври три катера направиха два опита да изтеглят Vera Su - и двата опита бяха неуспешни. Първият път дори се скъса въже, но заседналият кораб все още е в скалите край Яйлата.

В крайна сметка на 26 октомври сагата със заседналия край Камен бряг кораб приключи - Vera Su беше изтеглен към Варненския залив.

Акцията продължи 10 часа. Корабът беше откаран на един от доковете на пристанище "Варна", а товарът, който беше източен от плавателния съд, беше насочен към място, на което да се разтовари и преработи.

МОСВ отчита по-ниски нива на амониев азот край водите на Камен бряг

МОСВ отчита по-ниски нива на амониев азот край водите на Камен бряг

Отново се провежда допълнителен мониторинг в акваторията на инцидента