Абсурдите в системата от пътни знаци по пътищата на страната превръща някои зони в хранилки за пътна полиция.

За това алармират от Българския автомобилен съюз (БАС) - неправителствена организация, която работи от началото на годината с единствената цел да решава ежедневните проблеми на шофьорите у нас и да защитава ефективно правата им.

На пресконференция в София стана ясно, че всеки член на БАС може да се обърне към сдружението за правна консултация, когато му бъде написан акт или вече има издадено наказателно постановление.

Адвокатите на сдружението поемат случая и безплатно оформят жалбата към КАТ и към съответните районни и административни съдилища в София и страната.

Въпреки че БАС е сравнително млада организация, тя вече води дела на свои членове в 35 града на България.

Таксата за едногодишно членство е в размер на 100 лв., а сдружението предлага възможности и за корпоративно членство.

Приоритет в работата на БАС е чрез формирането на съвместни работни групи с НАПИ и Столична община да бъде създаден единен регистър на пътните знаци.

Сред най-честите примери за недобросъвестност е при поставянето на знаци за ограничения на скоростта извън населени места, където при максимално разрешена скорост от 90 км/час има поставени знаци за ограничение на скоростта на 40 км/час, придружен от указателна табела (например за неравности по пътя, участъка е ремонт и др.), като въпросният участък отдавна е възстановен в нормално състояние, но никой не си е направил труда да премахне ограничителния знак.

Това е класически пример за това как органите на пътна полиция в цялата страна се възползват от пропуските в работата на общините и агенция „Пътища", за да „санкционират" водачите за превишена скорост, сигнализираха от БАС.

Друг пример е липсата на табели за начало и край на населено място - например откраднати или повредени табели, особено при по малки населени места.

Липсата на знаци по републиканската пътна мрежа обаче е в противовес на гората от знаци по софийските улици, често нанизани по няколко на един и същ пилон - които не рядко си противоречат един на друг, алармират още от БАС.

„Част от тези знаци са поставени в дърветата и закрити от тях, други са толкова избелели, че само може да се гадае какви са, някои знаци са така поставени, че може да се видят само от балконите на близките сгради или са поставени толкова високо или ниско, че стават невидими за участниците в движението".

Адвокати, ангажирани със защита на членовете на БАС, изтъкват, че актовете чрез видеоконтрол, налагани от КАТ, са в противоречие с чл. 186 ал. 4 ЗДвП, когато става въпрос за наказания до 50 лв.

Законът категорично предвижда тези наказания да са единствено глоба с фиш т.е. парична глоба без отнемане на точки.

От такива незаконни актове за последните 2 години потърпевши са повече от 200 000 водачи на МПС, предупредиха от БАС.

От организацията сезираха националния Омбудсман Гиньо Ганев, че чрез промените в Закона за движение по пътищата около 500 000 акта годишно вече не подлежат на обжалване.

Проблемът засяга не само членовете на Българския автомобилен съюз, а всички български шофьори, които са над четири милиона.

 Всички те са лишени от възможността да обжалват пред независим правораздавателен орган незаконосъобразните актове на контролната пътна администрация, с които им се налагат глоби до 50 лв., т.е. преобладаващата част от наложените наказания.