До 2027 г. трябва да бъдат изпълнени оперативните програми за високоскоростен транспорт, коментира днес пред NOVA служебният министър на транспорта Георги Гвоздейков.

По негови думи се предвижда влак София-Бургас със скорост до 160 км/ч., което ще позволи преминаването през разстоянието от 360 км. за 3 часа. Трябва да се питат проектантите защо е заложена максимална скорост от 160 км/ч., посочи министърът, като потвърждава, че машините могат да поддържат по-висока скорост. Влаковете от Германия, които пристигнаха наскоро, могат да се придвижват до 200 км/ч.

Мисля, че ще покрием всички европейски критерии - ще достигнем едно добро качество на железопътния транспорт, уверява той.

Има заложена Национална транспортна схема, за да има нормална свързаност на градовете, като министерството на транспорта има ангажимент да подреди тази схема, заяви още Георги Гвоздейков. На въпроса дали има концепция за свързаност между градовете, без прикачване в столицата, транспортният министър посочи, че това е също ангажимент на общините да осъществяват свързаността. Според него схемата засега не работи ефективно.

Държавата дотира част от линиите, трябва да се поеме инициатива между общините и между оператора, смята той, като напомня, че преди около три седмици беше подписан договор с швейцарска компания със завод в Полша за доставка на 7 двуетажни влака, като според него е възможно получаването на още 3.

Едва ли видеонаблюдението ще спомогне за вандализма във влаковете, смята Гвоздейков, като посочва, че колкото и камери да сложим във влаковете, докато не разберем, че трябва да пазим това, което имаме, като европейци и като мислещи хора, няма да постигнем тази цел - влаковете да останат в добро състояние.

Гвоздейков свежда до минимум закъсненията на влаковете

Гвоздейков свежда до минимум закъсненията на влаковете

Новата организация на движението по бул. Витоша не е чак такъв проблем

За инициативата за изграждане на допълнителни зарядни станции за електромобили министърът потвърди, че са предвидени средства от европейски фондове в размер на 42 млн. за изграждане на станции на територията на страната, както и около 49 млн. за зарядната инфраструктура в пристанищата за обществен транспорт.

На въпроси за програмите в чужбина, свързани с държавно подпомагане за закупуване на нови автомобили от гражданите, като румънската инициатива "Рабла" или програмите в Италия и Сърбия - Георги Гвоздейков коментира единствено, че е започнат дебат на тази тема. Налагането на данък при внос на стар автомобил, както и програма за подпомагане на закупуването на автомобили - това е само идея все още, твърди той.

За летищата в Бургас и във Варна министърът заяви, че те са отдадени на концесия и когато има нарушение на концесионния договор, се налагат санкции. Графикът е направен, сезонът е открит, полетите си вървят, потвърди той.

По въпроса за ремонта на Дунав мост 2 Гвоздейков изяви надежди, че в бъдеще ще имаме по-добра свързаност с Румъния. Според него трябва да има поне още 2 моста на Дунава.

Допълнително, след като Георги Гвоздейков взе решение да остане на позицията си, въпреки възраженията на ПП-ДБ, той остава категоричен, че "в момента, когато трябваше да взема това решение, трябваше да се прецени кое е по-добро за държавата, изложил съм своите мотиви. Това беше моето решение тогава, дали е правилно - времето ще покаже."

Като заключение, за възможността за влизането на България и в сухопътен Шенген Гвоздейков коментира: "Конкретно нищо не мога да кажа, но всички знаем, че най-голямата цел е тази. Задръстванията по гръцката и румънската граница са абсолютно недопустими."

Калин Стоянов още се надява на Шенген по суша до края на 2024 г.

Калин Стоянов още се надява на Шенген по суша до края на 2024 г.

Засилват външните граници със служители на Фронтекс