"Ето къде си" или There you are на художникa Михаил Михайлов и кураторът Ирина Баткова е избраният български проект, който ще участва на 59-то Венецианско биенале, което ще се проведе между 23 април и 27 ноември във Венеция след година пропуск заради пандемията от коронавирус. Проектът е избран с лекота и почти единодушно, посочиха от журито Весела Ножарова и Боряна Вълчанова. Последната добави, че е горда с българското представяне.

Основната тема на биеналето ще е рисунката - най-старата и чиста форма на изразяване. Журито се състои от 6 члена, след избора е издадена специална заповед, има представители на културни организации, университети и НПО, декларираха от Министерство на културата.

В биеналето тази година ще участват 17 проекта от различни страни. България е от страните, които си наемат щанд.

Комисарят на националното участие и директор на националната галерия Ярослава Бубнова обясни, че България всеки път намира специфично пространство, за да участва на биеналето, тази година служебният министър на културата Велислав Минеков е спомогнал за намиране на пространството за участие. Сблъскахме се с нови елементи - решението на кмета на Венеция заради пандемията бе, че историческите сгради имат ограничителен режим и не могат да бъдат предоставени за 7-те месеца. Но е направен избор - хубаво място, централно, популярно, до моста на града, посещава се от всеки, който пристига на почивка. Пространството е от нов тип - изчистено, модерно.

Снимка 559836

Източник: МК

Националното участие на България ще се реализира в експозиционното пространство Спацио Рава (Spazio Rava), което се намира в централната част на Венеция в квартал Сан Поло на Канал Гранде, в близост до моста Риалто.

През 2022 г. артистичната директорка на международнaта изложба е Чечилия Алемани. Името на проекта е "Млякото на мечтите" (The Milk of Dreams) и е взето от книга на художничката-сюрреалистка Леонора Карингтън (1917-2011). Нейните истории описват магическия свят, в който животът непрекъснато се преосмисля през призмата на въображението - освободен свят, където всеки може да се преобрази, да стане нещо или някой друг. Според Алемани фокусът на нейната изложба е върху три теми: представянето на тела и предмети и техните метаморфози; връзката между индивидите и технологиите; връзката между телата и земята. Тя има за цел да провокира участниците и аудиторията с въпросите: "Как се променя дефиницията за човека? Какво представлява животът и какво отличава животните, растенията, хората и нечовеците? Какви са нашите отговорности към планетата, другите хора и различните организми, с които живеем? И как би изглеждал животът без нас?". Чечилия Алемани е известна кураторка, базирана в Ню Йорк и първата италианка на позиция артистична директорка на Венецианското биенале.

Снимка 559835

Източник: МК

За втори път конкурсната процедура се провежда от назначеното от Министерството на културата жури.

Участниците и проектът

Избраният проект на България е на художника от Велико Търново Михаил Михайлов и куратора Ирина Баткова. Михайлов е роден през 1978 г. във Велико Търново, работи във Виена и Париж, специализации и награди има в Париж, взема и австрийската държавна стипендия за визуално изкуство и награда за графика през 2015 г. Ирина Баткова е писател и куратор, живее и работи в София и Истанбул, завършила е българска филология и културология, уредник в Софийската градска художествена галерия, директор на Шипка 6, бивш програмен директор на радио Свободна Европа, изследвала е поколения творци .

На биеналето избраният проект на Михаил Михайлов участва с няколко стаички, в които ще има разположени рисунки, видео и арт инсталация. Той обясни пред публиката част от идеите си. Една от темите му е "прах в прахта" - представлява рисунки на прах и боклуци, които са метафора на човешкото съществуване и следите, които човек оставя в своето съществуване и следите, които оставя върху планетата. Михаил твърди, че рисунката му поставя въпроса къде идваме и къде отиваме - микро и макрокосмос. По думите на твореца - рисунката не изглежда като нарисуван прах, а все едно е посипана с истински.

Друга серия рисунки се занимава с несъвършенствата в архитектурата. Тази инспирация художникът получил по време на пандемията, гледайки в тавана и установил, че той има нарушения. Тогава направил аналогия със слабите места в тялото, а пандемията му се сторила като тест, който тества тялото му, както водата тества архитектурата. Всички се конфронтирахме със себе си по време на пандемията от коронавирус, коментира Михайлов.

Трета стратегия в проекта на Михаил Михайлов е "трансформацията на белия костюм", отново свързана с коронавируса. Тя се нарича "head spacing" и представлява инсталация, а "ла Кристо". В инсталацията основата е върху главата - съзнанието и връзката между хората и съзнанието като проекционно платно.

В инсталацията ще се постави главата, като се разделя от тялото на две. От вътрешното пространство се вижда главата на автора, а извън пространството се вижда тялото на посетителя.

"Съзнанието като бяло проекционно платно за проектиране на всички мисли и саморефлекси на автора. Взаимоотношения между автор-посетител- връзките между хората, приемайки, че цялата конструкция на живота се създава в главата и тя е обект и произведение на изкуството, което е изложено", обясни той.

Цифрово - Изготвянето на проекта е струвало 60 000 лв. Сумата за наемане на пространството е 80 000 евро с ДДС - средствата са осигурени по бюджета на Министерство на културата.