Условна присъда получава капитанът на турския товарен кораб VERA SU, който заседна край бреговете на Камен бряг през септември 2021 г. и замърси водите край резервата "Яйлата", съобщиха от Апелативна прокуратура - Варна.

Делото е по обвинение на Окръжна прокуратура - Добрич. Капитанът на товарния кораб VERA SU получи наказание "лишаване от свобода" за срок от три години. Изпълнението му се отлага за срок от пет години, а 59-годишният подсъдим Х.Е. ще трябва да заплати половината от направените по делото разходи в общ размер от 7203, 47 лева.

Х.Е. е подсъдим за това, че е допуснал плавателният съд да заседне, като така е причинил значителни повреди на чужд имот и е създал опасност за живота на другиго - престъпление по чл. 340, ал. 1 от НК. Заедно с него е обвинен и втория му помощник - капитан, който е бил на вахта в нощта на инцидента. 

Доц. Диана Маринова: И в международното морско право няма ясна уредба за засядането на кораби

Доц. Диана Маринова: И в международното морско право няма ясна уредба за засядането на кораби

Спасяването на кораба зависи от волята на корабособственика и застрахователите

На 20 септември 2021 г. в акваторията на Черно море, в района между село Камен бряг и курорта "Русалка", корабът VERA SU, плаващ под панамски флаг, заседна край бреговете на местност "Яйлата".

В хода на разследването на случая е установено, че капитанът му допуснал превозното средство да плава с оперативно неработеща система за контрол на вахтения на мостика, а навигационната вахта на мостика през тъмната част на денонощието включвала единствено вахтен помощник-капитан без включен наблюдател.

Това довело до засядането на VERA SU и създало опасност за значително повреждане на чужд имот - кораб. Деянието е извършено с действие и при форма на вината евентуален умисъл.

Обвиняемият Х.Е. призна вината си и прие определеното му наказание, като се отказа от по-нататъшното разглеждане на делото по общия ред.

Одобреното от Окръжен съд - Добрич споразумение е със силата на присъда и не подлежи на обжалване.

За втория обвиняем по случая след връщане на делото от съда, срещу него ще бъде изготвен и внесен обвинителен акт.

Действията по разследването на другите две направления продължават в отделно досъдебно производство. Продължава изясняването на причините и обстоятелствата, при които е настъпила самата катастрофа, както и има ли замърсяване на морската вода и настъпили ли са щети за природата.

Уточнява се и дали действията на оправомощените държавни органи са били адекватни, навременни и правилни и налице ли е бездействие от страна на едно или повече длъжностни лица, което може да доведе до екологична катастрофа в местността Яйлата и региона.

Адвокат по морско право: Ако корабособственикът не плати, може да продадем кораба и товара

Адвокат по морско право: Ако корабособственикът не плати, може да продадем кораба и товара

Има вероятност загубите - екологични и финансови - да останат само за държавата

Ето и развитието на случая по дати:

На 20 септември корабът Vera Su заседна в скалите край Яйлата.

До 24 септември нямаше никакво действие от страна на институциите.

На 24 септември от "Басейнова дирекция" взеха проби от морските води, резултатите от които бяха оповестени в понеделник с формулировката "има следи от нитритен азот".

Също в петък, 24 септември, шефът на ИА "Морска администрация" обяви, че институциите са отхвърлили плана на корабособственика и застрахователите и очакват нова реакция.

През уикенда, 25 и 26 септември еколози и местни жители надигнаха глас, че има замърсяване и държавата бездейства, а опасностите от задаващото се лошо време и бурно море поставят в риск цялата екосистема и всяко едно забавяне може да е фатално.

Неделя, 26 септември, транспортният министър разпореди началото на незабавна операция по спасяване на кораба.

В понеделник, 27 септември, започна операция по разтоварване на товарния кораб, като към мястото бяха отправени кран и баржа. Баржата също заседна, а машината за опаковане на товара се развали.

28 септември - обявиха спиране на операцията, след като бяха разпространени кадри, които показват как азотните торове се разпиляват в морето при претоварването им. По-късно през деня от МОСВ съобщиха, че не са разрешавали такива способи за претоварване.

На място тогавашният служебен министър на транспорта Христо Алексиев обяви, че се търси чуждестранна помощ. Шефът на "Морска администрация" призна, че страната не разполага с нужната техника.

Ден по-късно, на 29 септември, министър Алексиев уволни шефа на "Морска администрация" с мотив "сериозна неадекватност" по освобождаването на кораба Vera Su. Той уточни, че приоритет е спасяването на екипажа.

Извършено бе укрепване на кораба, което да го предпази от обръщане заради лошото време.

На 2 октомври транспортният министър обяви, че товарният кораб Vera Su потъва, след като хамбарът е започнал да се пълни с вода. Беше предприето още едно укрепване.

По-рано през деня от временния щаб съобщиха, че източват още гориво и очакват граничен катер. Според Европейската агенция за морска безопасност (EMSA) не е открито замърсяване около заседналия турски кораб Vera SU, а МОСВ започна ежедневен мониторинг от 7 точки около кораба.

Министър Христо Алексиев разговаря с представител на собственика на кораба и заместник-ръководителя на мисията на Република Турция, г-н Ерман Топчу. Българските власти обаче ще допуснат предложената спасителна компания да действа само ако има разписан детайлно и конкретно план.

На 6 октомври целият екипаж на Vera Su бе евакуиран от кораба на сушата, а заради лошото време в момента български екипаж също не може да се качи, за да започне подготовка за претоварване. Повдигнати са две обвинения - на капитана и на втория помощник на кораба, като те са и задържани под стража.

След като на 9 октомври 2021 г. вълните започнаха напълно да заливат кораба, министър Алексиев обяви подозрението си, че турският собственик на кораба нарочно забавя каквито и да е било действия, за да може да се възползва от застраховка след потъването на кораба.

Първият водолазен оглед показа, че машинното отделение на кораба е запълнено с вода, което означава, че на собствен ход корабът не може да се придвижва, дори и да бъде освободен от скалите, и на практика вече се води потопен. Същия ден от МОСВ успокоиха, че няма установени сериозни разминавия в показателите на биологичанта среда.

Началото на спасителната операция бе отложено заради бавна комуникация с корабособственика, близостта до природен резерват и неяснотите и в морското право за реакция при засядане на плавателен съд в чужда акватория. В същото време бе отчетено повишение на концентрацията на амониев азот около кораба.

На 20 октомври започна разтоварването на заседналия кораб Vera Su. Заради влошаване на времето обаче операцията беше спряна.

На 23 октомври започна операция по изваждане на кораба от скалите. Oт Министерството на околната среда и водите съобщиха, че е отчетено постепенно намаляване на замърсяването във водата край Камен бряг.

Беше отчетено и изтичане на нефтопродукти от носовата част на кораба и откъм кърмата. Течението отнася нефтеното петно на юг.

На 24 октомври три катера направиха два опита да изтеглят Vera Su - и двата опита бяха неуспешни. Първият път дори се скъса въже, но заседналият кораб все още е в скалите край Яйлата.

В крайна сметка на 26 октомври сагата със заседналия край Камен бряг кораб приключи - Vera Su беше изтеглен към Варненския залив.

Акцията продължи 10 часа. Корабът беше откаран на един от доковете на пристанище "Варна", а товарът, който беше източен от плавателния съд, беше насочен към място, на което да се разтовари и преработи.

На 4 ноември корабът Vera Su бе преместен във военноремонтния завод ТЕРЕМ.

На 6 декември 2021 г. стана ясно, че България още чака парите за операцията по спасяване и изтегляне на турския товарен кораб Vera Su.