От Националния синдикат на работещите в системата на финансите и застраховането (НСРСФЗ), в който членуват фирмените синдикални организации (ФСО) на КТБ и банка „Виктория" към КТ "Подкрепа", както и от името на самата "Подкрепа" изпратиха отворено писмо с молба за съдействие относно осъществяване на безпристрастно разследване и оказване на медиен, политически и граждански натиск посредством всички целесъобразни и законосъобразни начини, средства, действия и мерки за осигуряване на публичност и максимална прозрачност относно случващото се в двете банки, поставени под специален надзор от БНБ съответно на 20 и 22 юни 2014 г.

Целта е да бъде разкрита обективната истина и да бъдат защитени интересите на вложителите и служителите, като официално се потърсят конкретни и ясни отговори на следните въпроси:

- По какви критерии са избрани и назначени квесторите в КТБ и банка „Виктория"?

- Отговарят ли те на изискванията на чл. 11, ал. 1 от Закона за кредитните институции (ЗКИ) и съответствието с тези изисквания удостоверено ли е по надлежен начин със съответните необходими документи?

- Проверено ли е наличието на необходимите и достатъчни квалификация и професионален опит в банковата дейност, както и тяхната лична и професионална репутация, от кого и по какъв начин?

- Има ли конфликт на интереси по смисъла на чл. 2, ал. 1 от Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси (ЗПУКИ) между назначените в двете банки квестори и някои от лицата, заемащи публични държавни длъжности по чл. 3, т. 13 от ЗПУКИ?

- Допуснати ли са нарушения на чл. 7 и чл. 8 от ЗПУКИ?

- На какво основание са назначени т. нар. екипи от консултанти и помощници на квесторите, БНБ запозната ли е с техните личностни и професионални качества, упражнява ли надзор върху тяхната численост и дейност, броя реално отработени часове, количеството и качеството на свършената от тях работа и размера на изплатените им възнаграждения?

- Какво е съотношението между размера на техните възнаграждения и средния размер на възнагражденията на служителите в двете банки и как той кореспондира със задължителните предписания на БНБ за намаляване на административните разходи на тези банки?

- В ежемесечните квесторски доклади до БНБ съдържа ли се информация относно размера на разходите, пряко или косвено свързани със специалния надзор, вкл.  за възнаграждения на екипите от консултанти и помощници на квесторите и има ли поставени някакви ограничения?

- БНБ разполага ли с данни колко струва до този момент процедурата по специален надзор на двете банки?

- В какво точно се изразяват оздравителните мерки за двете банки, предприети от квесторите, допринасят ли те за стабилността на банковия сектор, какъв ще е ефектът върху финасовата система и цялата икономика на България, ако те не бъдат оздравени и чия ще е отговорността?

- Каква е стойността на наличните ликвидни средства в двете банки към настоящия момент?

- Налице ли е неизпълнение и/или забавено изпълнение на парични задължения, свързани с издръжката на двете банки, които съгласно чл. 119, ал. 3, т. 4, предложение първо от ЗКИ са разрешени по време на специален надзор?

- Има ли забавяне в изплащането на здравните и социални осигуровки, а също и на дължимите ДДС, данъци върху лихви и данъци върху доходите на служителите в двете банки по вина на квесторите?

- Допуснати ли са груби нарушения на трудовото и останалото действащо в страната законодателство от квесторите и техните екипи от консултанти и помощници по време на специалния надзор?

- Наясно ли е БНБ със затрудненията и ограниченията, пред които са изправени служителите на двете банки, както и с безпрецедентното отношение към тях от страна на назначените квестори и техните екипи от консултанти и помощници, и какво предприе тя в резултат на конкретно отправени към нея искания в тази връзка?

Тези въпроси не са реторични и списъкът им не е изчерпателен. Отговорите им, обаче, се дължат и трябва да бъдат предоставени своевременно на българското общество, завършват писмото си вложителите и служителите в двете банки.